Skomplikowany łańcuch dostaw
Zanim kawa trafi do ostatecznego odbiorcy, czyli do konsumenta, musi przejść przez dosyć skomplikowany łańcuch dostaw. Wszystko zaczyna się od farmera, który uprawia ziarna, zbiera je, obrabia i finalnie pakuje. Następnie kawa przygotowywana jest do eksportu – ten proces bywa długi, mając na uwadze ilość obowiązków, jakich trzeba przy tym dopełnić. W dalszej kolejności odbywa się import kawy i odebranie jej w porcie. Dopiero później może ona trafić do palarni. Stamtąd dostarczana jest do sklepów, kawiarni czy innych punktów gastronomicznych. Jak łatwo się domyślić, na każdym etapie handlu kawą pośrednik będzie pobierał prowizję, której wysokość uzależniona jest między innymi od aktualnych tendencji i uwarunkowań rynkowych. Suma opłat zostanie finalnie przerzucona na odbiorcę ostatecznego, czyli na klienta – bez względu na to, czy jest to osoba fizyczna, czy przedsiębiorca.
Od czego jeszcze zależy cena kawy?
Cena kawy zależy od wielu czynników, wśród których jako pierwszy na myśl przychodzi jej rodzaj. Łatwo zauważyć, że wysokiej jakości ziarna są o wiele droższe, niż te, których smak po obróbce pozostawia wiele do życzenia. W tym kontekście pod uwagę bierze się właśnie cenę surowca, na którą wpływa między innymi jego dostępność. Im rzadszy surowiec i im wyższą jakość prezentuje, tym więcej trzeba będzie za niego zapłacić. Na cenę kawy mają również wpływ:
- koszty transportu (wiadomo już, jak długą drogę przebywają ziarna, zanim trafią do palarni),
- koszty związane z magazynowaniem surowca,
- koszt energii elektrycznej,
- praca ludzka,
- koszty zakupu opakowań.
Kwota, jaką przyjdzie zapłacić za opakowanie kawy, kształtowana jest również poprzez marżę, jaką nakłada producent. Warto wziąć pod uwagę, że w dobie inflacji kawa to jeden z produktów, który drożeje najszybciej. Dzieje się tak dlatego, że przechodzi on przez wielu pośredników, zanim finalnie trafi do konsumenta. Odbywa również długą drogę, co nie pozostaje bez wpływu na ostateczne koszty. Klienci coraz częściej zamawiają kawę w sklepach internetowych, na przykład w sklepie mottcoffee.eu. Oferują one stosunkowo niskie ceny, gdyż nie ponoszą kosztów związanych na przykład z utrzymaniem lokalu handlowego. Jednocześnie klient w takim przypadku ponosi koszty związane z dostawą kawy, które uzależnione są tak naprawdę od cennika firm kurierskich.
Czy dobra kawa musi być droga?
Konsumenci bardzo często zadają sobie pytanie, czy dobrej jakości kawa rzeczywiście musi sporo kosztować? Szukając odpowiedzi na to pytanie, warto przyjrzeć się ogólnoświatowym tendencjom. Jak się okazuje, kawa sama w sobie nie jest drogim produktem, dzięki czemu na jej zakup może pozwolić sobie właściwie każdy. Wynika to z faktu, iż najczęściej uprawiana jest w krajach, w których koszty związane z pracą ludzką czy zakupem surowca (na przykład energii) są dużo niższe, niż w warunkach europejskich. Szacuje się, że gdyby kawa była produkowana wyłącznie w Europie, jej cena byłaby nawet kilkakrotnie wyższa. Warto też pamiętać, jak duże znaczenie ma marża producenta – im wyższa, tym więcej zapłaci klient. Zwykle im wyższy popyt na dany rodzaj kawy, tym jest ona droższa. Tymczasem przy jego spadku producenci najczęściej decydują się obniżyć ceny.